Legyen szó céges üzletrészek eladásáról és vételéről, komplett cégek egyesüléséről vagy felvásárlásáról (M&A ügyletek), cégeladásról (EXIT) vagy akár tőkebevonásról/befektetésről a kérdés, ami mind eladó, mind vevő/befektető oldalról elsőként felmerül:
Mennyit ér a vállalat, mennyi az üzletrész értéke, amely a vételár alapját fogja képezni?
Egyre gyakrabban előforduló igény mutatkozik a vállalatérték megállapítására peres eljárások esetében jogviták eldöntésére, illetve büntetőeljárások során a cég/üzletrész, mint vagyonelem (vagyonelkobzás, vagy polgári jogi igény alapjául szolgáló vagyon) értékének megállapítására.
A felgyorsult globalizáció, a folyamatos fejlődés és változás a vállalatok menedzsmentjét is kihívások elé állítja. A menedzsment a munkájához nem elég a múltbeli gazdálkodási adatokra hagyatkozni, a vállalat jövőben várható teljesítményét is mérni kell a megfelelő tervezéshez. A
jövőbeli üzleti döntések meghozatalához, döntéstámogatási céllal tehát szintén indokolt a tulajdonosi cégértékelés, hogy az érdekeltek tiszta képet kapjanak a vállalat pénzügy állapotáról és nyomon
tudják követni a vállalkozásuk fejlődését.
A vállalatot irányító menedzsment motiválására a tulajdonosok által alkalmazott módszer sokszor a teljesítményen alapuló javadalmazás. A menedzsment javadalmazási politikájának
kialakításához azonban elengedhetetlen a vállalat pénzügyi helyzetét, valamint a
vállalat értékét is meghatározó pénzügyi mutatóit ismerni és azok változásait követni. A cégértékelés magába foglalja a cég komplex pénzügyi elemzését, amelynek során átfogó képet kapunk a vállalat aktuális pénzügyi helyzetéről. Az elemzés során kidolgozott pénzügyi mutatók jövőbeli
változásai pontosan követhetők, ami eszközként szolgál a menedzsment hatékonyságának méréséhez és alapot ad a javadalmazási politika érvényesítéséhez.
Bármelyik tranzakciós cél is fogalmazódik meg, fontos, hogy a tulajdonos tisztában legyen a cégének a piaci értékével.
Erre a kérdésre pedig a vállalatértékelés területe adhatja meg a választ, ami azonban közel sem olyan egyszerű feladat, mint amilyennek elsőre hangzik.
A vállalatértékelést két irányból lehet
megközelíteni: múlt és a jövő. A
cégértékelés tehát történhet
historikus adatok, valamint a
következő időszak tervszámai alapján
is.
Sokan úgy gondolják, hogy a cégük
értékét az abban lévő eszközök
értéke jelenti (vagyonérték
koncepció), amely nem teljesen hibás
megközelítés, azonban közel sem
biztos, hogy reálisan tükrözi a vállalat
valós értékét. A könyv szerinti
értéknél sokkal fontosabb kérdés,
hogy a meglévő eszközökkel,
immateriális javakkal mekkora
bevételt, annál is inkább mekkora
profitot tud termelni az adott vállalat.
A vállalatérték nem kizárólag
pénzügyi adatoktól függ, hanem
olyan nehezen számszerűsíthető
szempontoktól is, mint például
a kidolgozott és letisztult stratégia,
a management felkészültsége, a
kiépített üzleti kapcsolatok, illetve a
munkavállalók tudása, a humán
tőke és a vállalat piaci pozíciója.
Az utóbbi időszakban – elsősorban
tőzsdei cégek esetében –
felértékelődött továbbá az ESG
szerepe is a vállalatérték
megállapításában, amely
fenntarthatósági szempontrendszer
egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni a
jövő vállalatainak az életében mind a
vállalat értéke, mind a befektetői
döntéshozatal terén.
A felsorolt szempontok mind
hatással vannak a vállalat jövőbeli
jövedelemtermelő képességére, ezáltal
befolyásolják a vállalat értékét is.
Azt azonban le kell szögeznünk,
hogy a vállalatértékelés nem egy
egzakt tudomány, nem lehet
forintra pontosan megmondani,
hogy mennyit is ér egy vállalat.
Nincs olyan módszertan, amely
100% objektivitással képes
meghatározni a cég értékét. Ezért is fontos, hogy az
értékeléshez külső, független
szakértőt vonjunk be, aki
rendszerben látja a cég pénzügyi
és gazdasági helyzetét és képes
felismerni a cég értékvezérlő
paramétereit, majd ennek
megfelelően, többféle
módszertant alkalmazva végzi el
az értékelést. A cégérték
megállapítása során tehát
számos szempont kerül
figyelembe vételre, majd a
szakértő egy értéksávot
határoz meg, amely már
tárgyalási alapként szolgálhat a
felek között.
A cégérték kiszámítására
többféle módszer is létezik, a
különböző módszertanok pedig
eltérő értékfogalmakat
határoznak meg. Azt, hogy mely
eljárást alkalmazzuk, azt a
vállalatértékelés célja, illetve az
értékelés feltételei határozzák
meg.
A legegyszerűbben megfogható értékelési módszertan a cég könyv szerinti értékének meghatározása, amely egyfajta vagyonérték koncepció szerint közelíti meg a vállalat értékét és a mérlegben szereplő adatokat veszi alapul. A könyv szerinti érték – néhány kivételtől eltekintve – azonban elsősorban minimum értékként vehető figyelembe, ugyanis a könyv szerinti érték az esetek többségében jelentősen alulértékelheti a cég valós értékét. Hogy csak egy kifogásolható pontot említsünk meg, a könyv szerinti értékelési módszertan nem veszi figyelembe a vállalat jövedelemtermelő képességét, amely talán a legfontosabb ellenérv a vagyonérték alapú eljárással szemben, egyben érv a hozamalapú módszertanok mellett.
Kivételek tehát itt is léteznek: a
könyv szerinti, vagy ahogy a
szakirodalom nevezi,
vagyonalapú érték mérvadó
lehet, amennyiben a
hozamalapú értékelés nem
jöhet számításba, így különösen,
ha a vállalat felszámolása a cél
és az értékelés célja ezen
eredményhez kapcsolódik.
Ebben az esetben a hozamalapú
értékelési módszerek
alkalmazása kerül elsők között
kizárásra.
Cégértékelés során alkalmazott
egyik jellemző hozamalapú
modell a diszkontált cash flow
alapú értékelés, vagy
közismertebb néven DCF
módszer, amely a cég
jövedelemtermelő képessége
alapján határozza meg a
vállalatértéket.
A DCF módszerrel történő vállalatértékelés során a jövőbeli pénzáramok diszkontálásával számítjuk ki a jelenlegi értéket. A diszkontálás során alkalmazott diszkontfaktor pedig a cég tulajdonságai, a kockázati tényezők és különösen a tulajdonosok által elvárt hozam figyelembe vételével kerül meghatározásra.
A DCF módszertan mellett talán
leggyakrabban alkalmazott
modell a szorzószámos
vállalatértékelés, amely a
cégértékhez korábbi pénzügyi
mutatókat, illetve
benchmarkokat vesz figyelembe.
A pénzügyi adatokat figyelembe
vevő szorzószámok az alábbiak
lehetnek:
Fontos, hogy az adott iparághoz
viszonyítsuk cégünket, ugyanis a
pénzügyi mutatók egyes cégek
esetében jelentősen eltérhetnek
egymástól annak függvényében,
hogy milyen iparágban végez
tevékenységet és melyik piacon
működik, továbbá a vállalat
mérete is befolyásoló tényező
lehet.
Tőzsdén jegyzett cégek esetében beszélhetünk piaci értékelésről, amelynek során a nyilvános pénzügyi adatokat és abból számított piaci kapitalizációt vehetjük alapul a vállalat értékének becsléséhez.
Bizonyos esetekben - jellemzően
a vállalat, vagy az üzletrész
egyedi tulajdonsága miatt - szükséges lehet diszkontok
alkalmazása, így beszélhetünk
korlátozott értékesíthetőségi
diszkontról (DLOM), illetve
kisebbségi diszkontról (DLOC), de ugyanezen az elven előfordulhat olyan eset is, ahol prémium beépítése lehet indokolt. Példaként említhetjük meg Zrt.-k esetében a különböző típusú részvények által megtestesített tagsági jogokat, amelyek akár diszkont, akár prémium alkalmazására is okot adhatnak.
A cégérték számításának mélységében is különbséget kell tennünk, annak függvényében, hogy mi is a célja az értékelésnek. Eszerint lehet átfogó vizsgálat nélküli cégérték becslés, pontos cégérték/értéksáv számítás, vagy átfogó cégértékelés.
Egy átfogó vállalatértékelés részét
képezi az érintett cég részletes
pénzügyi elemzése, amelynek során
historikus adatok alapján elemezzük
a vállalat mérlegét,
eredménykimutatását, cash-flow
kimutatását, továbbá megvizsgáljuk
a cég pénzügyi mutatóit, így
elsődlegesen az eszközök és tőke
szerkezetét, likviditást,
profitabilitást, valamint tőzsdei
cégek esetén a tőkepiaci
mutatókat. Az elemzés során
megfogalmazott javaslatok
elősegíthetik a vállalkozás
versenyképességét és
eredményességét.
Cégek átfogó - Due Diligence - pénzügyi elemzésére irányuló szolgáltatásunkról bővebben itt olvashat.
Cégértékelés menete, jelentés tartalma
Az értékelés minden esetben
személyes konzultációval
kezdődik, amelynek során a
tanácsadó felméri az ügyfél
igényeit, céljait, megismeri a
céget. Ezt követően kerülhet sor
a konkrét feladat
meghatározására és az ahhoz
szükséges adatok beszerzésére.
A cégértékelés során egy
komplex pénzügyi elemzés
keretében részletes és átfogó
képet is adunk a cég pénzügyi
helyzetéről és az elmúlt évek
dinamikájáról, trendjeiről.
A cégértékelésről jelentést
készítünk, amely tartalmazza a
megbízás részleteit és az
előzményeket, az értékelés
során alkalmazott módszertanok
hátterét, az értékelendő vállalat
bemutatását, STEEPLE analízist,,
historikus gazdálkodási adatok
pénzügyi elemzését, a
vállalatértékelés levezetését és
meghatározását, majd az
összegzést és
végkövetkeztetést.
A vállalatértékelésről készített
jelentésünket – a „szakmaiságot”
megtartva – úgy készítjük el,
hogy akár egy közgazdasági
végzettséggel nem rendelkező
érdekelt is tisztában legyen
azzal, hogy a becsült
vállalatérték milyen szempontok
alapján került meghatározásra.
Az elkészült jelentés főbb
pontjait és megállapításait egy
prezentáció keretében
ismertetjük az ügyféllel,
amelynek során lehetőség van
az esetlegesen felmerülő
kérdéseket feltenni, tisztázni.
Amennyiben ügyfelünknek
igénye merül fel arra, hogy
szakértő partnerként
támogassuk a cégértékelés
alapjául szolgáló tranzakció
során, úgy tanácsadóként részt
veszünk megbízónk oldalán a
teljes folyamatban.